Bibi Vos, Begeleider Flexpool

“De praktijk is de beste leerschool!”

Flexmedewerker Bibi Vos werkt sinds 2016 als begeleider bij SWZ. Na haar opleiding medewerker maatschappelijke zorg kon ze vrij snel bij SWZ aan de slag. Ze koos heel bewust voor de afwisseling en vrijheid die het flexwerk bieden.

Waarom wilde je graag als flexmedewerker aan de slag?
Ik houd van afwisseling in mijn werk. Ook is het fijn om je eigen uren in te kunnen plannen. Ik kan nu zoveel werken als ik zelf wil. En ook belangrijk: als flexmedewerker kan ik gaan en staan waar ik wil. Dat spreekt mij aan. Bovendien werk je op verschillende plekken en daar leer je heel veel van.

De praktijk is voor jou dus een belangrijke leerschool?
De belangrijkste én de beste leerschool! Ik koos voor de opleiding medewerker maatschappelijke zorg omdat ik het leuk vind om met mensen te werken en ze graag wil helpen. In de praktijk is het werk nóg leuker en zinvoller dan ik dacht. Omdat ik bij verschillende teams en op verschillende locaties werk, leer ik elke dag weer bij. Als flexmedewerker doe ik snel veel ervaring op en dat helpt me in mjn professionele ontwikkeling.

Stimuleert SWZ naast praktijkervaring ook op andere manieren je ontwikkeling?
Jazeker. Bij SWZ kun je verschillende cursussen volgen. Dat is een fijne manier om jezelf te ontwikkelen. Wat ik ook belangrijk vind: je krijgt hier op een prettige manier feedback van collega’s. Dat is ook waardevol om te groeien in je werk.

Dat klinkt alsof de sfeer bij SWZ top is.
Dat is ook zo. Je krijgt van cliënten én collega’s waardering voor je werk. Ik merk dat collega’s het fijn vinden als je vraagt wat je als flexmedewerker voor ze kunt doen. Als er tijd over is, dan help je een ander bij zijn werk. Want werken in de zorg is leuk, maar betekent ook dat je je handen uit de mouwen moet steken. Dat wordt bij SWZ gezien en gewaardeerd. Daardoor doe ik met plezier mijn werk.

Hoe ga jij om met werkdruk?
Ik ervaar niet echt werkdruk. Natuurlijk moet je in de zorg flink aan de slag. Maar bij SWZ nemen we gewoon de tijd die cliënten nodig hebben. Een luisterend oor is enorm belangrijk. Zo kom je te weten wat cliënten nodig hebben en hoe je ze goed kunt helpen. En weet je waar ik vrolijk van word en energie van krijg? Van de waardering die cliënten voor mij hebben!